מילוי גז הוא פעולה שיש לבצע כאשר מרגישים שהמזגן ברכב אינו מקרר מספיק – המערכת מוציאה אוויר, אך הוא אינו קר דיו.
במצב כזה יש להגיע למוסך, שיבדוק האם קיימת דליפה במערכת, הגורמת לאיבוד הגז. במידה וכן – בעל המקצוע יאתר את מיקום הדליפה ויתקן, ולאחר מכן ימלא מחדש את הגז. במידה ולא קיימת דליפה – כנראה מדובר באיבוד גז טבעי, שכן המערכת מאבדת כ-10% ממלאי הגז שבה מידי שנה, ולכן יש למלא את מצבור הגז על מנת שהמערכת תשוב לקרר.
בתחילה יישאב הגז הנותר במערכת באמצעות ואקום, זאת על מנת למנוע מצב של לחות במערכת (שעלולה לגרום לנזקים שונים במערכת), ולאחר מכן יתבצע מילוי של הגז החדש. לאחר המילוי ניתן יהיה להרגיש מיידית בהבדל – המזגן ישוב לקרר בעוצמה. במידה ולאחר תקופה קצרה המזגן שוב יפסיק לקרר – ייתכן מאוד שישנה דליפה שצריך לתקן.
מומלץ להביא את הרכב לבדיקת מערכת מיזוג האוויר לפחות אחת לשנה, כאשר הזמן המומלץ לכך ביותר הוא בחודשי אפריל-מאי, לפני תחילתם של חודשי הקיץ החמים.
למה דווקא בזמן זה?
הימים אלו, לאחר ימי חורף ארוך שבהם המזגן לא היה בשימוש, מומלץ לערוך בדיקה כללית לבדיקת תקינותה של המערכת, ולמניעת תקלות עתידיות.
ניתן לבדוק האם כמות הגז מספיקה, ובמידה ולא – לבדוק חשד לדליפה ולמלא מחדש את הגז. בנוסף, בבדיקה זו ניתן לנקות את המסננים מלכלוך ואבק שהצטברו עם הזמן ומורידים את איכות האוויר היוצא מהמזגן, וכן לבדוק את תקינותו של המדחס: הפעלת מזגן במצב שבו המדחס תקול עלולה לגרום לנזק משמעותי במערכת המיזוג, שעלות תיקונו גבוהה, ולכן מומלץ לבדוק את המערכת בטרם הכניסה לחודשי הקיץ ולהימנע מבעיות אלו.
מחסור בגז מזגן במערכת המיזוג ברכב מתרחש לעיתים קרובות, והוא יכול לנבוע משתי סיבות עיקריות: מחסור בגז, או דליפת גז ממערכת המיזוג.
מחסור בגז
בעיה נפוצה בתחום תקלות המיזוג ברכב. גז המזגן נגמר ויש צורך לגשת ל מוסך ולמלאו מחדש. במוסך יישאב הגז הנותר במערכת (ע”י ואקום למניעת כניסת אוויר לח למערכת) והיא תתמלא בגז מזגן חדש.
דליפת גז
דליפה של גז ממזגן הרכב נגרמת בעקבות 2 סיבות עיקריות: קרע בצינור המוביל את הגז במערכת, או פגיעה שספג המעבה (הממוקם בחזית הרכב). במצב של דליפה יש להגיע למוסך מומחה בתחום על מנת לאתר את מקור הדליפה ולתקנה.
מערכת המיזוג ברכב מורכב ממספר חלקים שיחד מאפשרים את קירור תא הנוסעים. אחד מהם הוא המדחס, שתפקידו לדחוס את גז המזגן אל תוך המעבה, מה שמביא לקירורו. במצב שבו המדחס מתקלקל – לא ניתן להשתמש במזגן הרכב לצורך קירור.
התייבשות מדחס
פעמים רבות קורה מצב שבו המדחס התייבש או נתפס, כתוצאה מחוסר פעולה למשך זמן רב. מצבים כאלו קורים בעיקר לאחר חודשי חורף ארוכים בהם מערכת המיזוג ברכב לא הייתה בשימוש, והמדחס עלול להיתפס.
הפעילו את המזגן – גם בחורף
בכדי להימנע ממצב כזה (שבעקבותיו יהיה צורך להחליף מדחס – שעלותו גבוהה) יש לזכור להפעיל את המזגן גם בחודשי החורף, לפחות פעם אחת בחודש ולמשך 5 עד 10 דקות. פעולה פשוטה שתחסוך לכם תיקונים יקרים.
דליפה במערכת מיזוג האוויר היא לא עניין של מה בכך ובמידה וישנו חוסר בגז מזגן, יש לחשוד בדליפה כזו. במצב כזה, עדיף שלא לקחת סיכון ולהימנע משימוש במזגן מקרר עד לבירור העניין במוסך מתאים.
מדוע זה קורה?
ישנם שני גורמים עיקריים שעשויים להוביל למצב של דליפת גז מזגן במערכת המיזוג ברכב:
קרע בצינוריות המובילות את הגז – במערכת המיזוג, הגז עובר בצינוריות, שייתכן ונקרעו או נחבלו באיזושהי צורה.
פגיעה במעבה – תאונה, גם קלה יחסית – יכולה לגרום לפגיעה במעבה, שכן הוא ממוקם בקדמת הרכב. פגיעה שכזו עלולה לגרום לדליפה של גז.
אז מה עושים?
כאמור, מומלץ לא להשתמש במזגן על מצב קירור, שבמצב של דליפה עלול להסתיים בנזקים למדחס, שעלות תיקונם גבוהה.
מומלץ לשת למוסך שמתמחה בתחום המיזוג ברכב, שם יאתרו את מוקד הדליפה, יתקנו, וימלאו את גז המזגן מחדש.
חוסר גז במערכת המיזוג נגרם לרוב כתוצאה מדליפה במערכת, שיכולה להתרחש כתוצאה מפגיעה חיצונית או בעיה פנימית.
האם עלול להיגרם נזק כתוצאה מחוסר בגז?
בפירוש כן: חוץ מהקירור, גז המזגן משמש להסעת שמן לשימון המדחס. חוסר בגז גורם לכך שאין מספיק שמן במדחס – ובמצב זה נגרם במהירות כשל כלל מערכתי, שהתיקון שלו עשוי להגיע לסכומים גבוהים.
בנוסף, כאשר חסר גז נכנסת לחות למערכת, שמצטברת לכדי מים. אלו עלולים להפוך לקרח ולהיתקע בשסתום, מה שיוביל ללחץ גבוה על המדחס – אפילו עד לשריפתו כתוצאה מהמאמץ והחיכוך.
אז מה ניתן לעשות?
ברגע שיש חשד לחוסר בגז מזגן (המזגן פועל אך לא מקרר) – יש לכבותו בהקדם ולהגיע למוסך המתמחה בתחום למילוי מחדש ואיתור מוקד דליפה, אם ישנו.
ובאופן כללי, מומלץ להגיע מידי שנה למוסך לצורך בדיקה ותחזוקת מערכת מיזוג האוויר ברכב, מה שימנע כשלים ונזקים עתידיים.
על מנת להחליף את המעבה (רדיאטור מזגן שנועד להחליף חום) יש לבצע פירוק של כל הדשבורד על מנת להגיע אליו ולבצע את ההחלפה.
לא תמיד יש צורך להחליף את כל המדחס, במקרים מסוימים ניתן להחליף רק רכיב מסוים במדחס. אי לכך, מומלץ לבצע בדיקה במוסך מיזוג אוויר לשם בדיקה מקיפה ויסודית לשם מתן טיפול הולם לבעיה.
ישנם שבבים במערכת מיזוג האוויר אשר נוצרים עקב שחיקה ובלאי של המדחס אשר עלולים לגרום לזיהום המערכת ולפגוע בתפקוד המדחס החדש. אי לכך, יש לבצע ניקוי יסודי במערכת טרם ההתקנה.
איתור דליפה מהמזגן ברכב ניתן לבצע על ידי מספר שיטות, הנפוצות והיעילות שבהן הן באמצעות שימוש בחומר זרחני ואז בעזרת פנס UV ומשקפיים ייעודיים ניתן לזהות באור הסגול סימנים לנזילה. כמו כן, ישנם מכשירים ייעודיים לאיתור נזילות וכן בחינה מקצועית מטעם מומחה במוסך מיזוג אוויר לרכב.
לא, אין קשר, חימום הרכב קשור למים מהרדיאטור של המנוע.
פעילות המזגן ברכב מכבידה על המנוע, התאמצות גדולה יותר של המנוע מובילה לצריכה גבוהה יותר דלק אנרגיה ודלק.
לא, אין קשר, חימום הרכב קשור למים מהרדיאטור של המנוע.
במצב עמידה של 1000 סל”ד המזגן הוא חלש יותר לעומת סל”ד ממוצע של 3000-4000 ממוצע בנסיעה. גובה הסל”ד קובע את סיבובי מדחס ולכן בנסיעה פעילות המדחס והמזגן הינה בעוצמה גבוהה יותר.