מזגן הרכב הוא מערכת שלימה של חלקים, רכיבים וחיבורים שונים. כמובן, שתוספים שונים משתנים מדגם רכב אחד למשנהו, אך באופן כללי ישנם את חלקי המזגן העיקריים שקיימים בכל מערכת מיזוג אוויר ברכב.
[lwptoc]
חלקי המזגן ומערכת מיזוג האוויר ברכב
- המדחס – שמו הלועזי הוא ‘קומפרסור’ (Compressor) ופעולתו היא הראשונה בשרשרת הפעולות במערכת הרכב עד לקבלת אוויר מקורר. המדחס בנוי גם הוא ממספר חלקים, ותפקידו לינוק את גז המזגן ולדחוס אותו בלחץ גבוה אל תוך המעבה. באמצעות דחיסה זו, הופך גז המזגן מגז – לנוזל, ולאחר מכן ממשיך את התהליך בשאר חלקי המערכת. מכאן נובעת חשיבותו של המדחס בשרשרת התפקידים במערכת: תקלה אחת במדחס עשויה לגרום לבעיות שונות במערכת המיזוג.
- גז מזגן – הוא הגז שבאמצעותו מתקבל אוויר קר. הגז נדחס אל המעבה, הופך לנוזל, ומשם יוצא אל המאדה והופך שוב לגז מקורר.
2. מעבה המזגן – שמו הלועזי הוא ‘רדיאטור’ (Radiator) ותפקידו הוא לקבל את החום שנוצר כתוצאה מדחיסת הגז ולפזר אותו ע”י המאוורר הצמוד אליו. הגז עובר משם למאדה.
למידע נוסף אודות מעבה מזגן לרכב >>
3. מאדה (מאייד) המזגן – מאדה המזגן מקבל את הגז, ויחד עם האוויר הזורם לתוכו יוצר אוויר קר ונעים. משם עובר האוויר הקר למפוח. מכונה גם רדיאטור קירור פנימי.
למידע נוסף אודות מאייד מזגן לרכב >>
4. המפוח – בעל התפקיד האחרון בשרשרת מערכת המיזוג: הוא מקבל את האוויר הקר ומזרים אותו אל תוך תא הנוסעים. במקביל, הוא יונק אוויר חם ומעביר אותו בחזרה למערכת המיזוג.
5. מאוורר מזגן חיצוני – המאוורר שאחראי על קירור כלל מערכת המיזוג.
6. מאוורר המזגן הפנימי – קובע את העוצמה שבה ייכנס אוויר חם אל תא הנוסעים, לפי החלטתו של הנהג.
7. מייבש – חלק צדדי במערכת, שסופח ממנה את הלחות הנוצרת בתוכה.
8. פילטר (סנן) – הפילטר מבצע סינון לאוויר היוצא ממערכת המיזוג אל תא הנוסעים.
פעולת מערכת מיזוג האוויר ברכב
מומלץ לבחור במוסך בו ישנה מחלקה או לפחות עובד אחד או שניים שמומחים במערכות מיזוג אוויר ברכב וכן בתחום מדחסי המזגן.
אל תתביישו לבקש מהמוסך המלצות מלקוחות אחרים אם ישנן, וכן להתייעץ עם חברים ומכרים אודות מוסכים ורמת מקצועיותם בכל הקשור לטיפול ותיקונים במערכת מיזוג האוויר ברכב.
וזכרו: תחזוקה שוטפת למערכת המיזוג ברכב עדיפה על טיפולים בשיטת “כיבוי שריפות” שמן הסתם גם עלויותיהם גבוהות בהרבה.