אלטרנטור זהו גנרטור המורכב סליל ומוט מגנטי. מוט האלטרנטור מסתובב בעזרת רצועה עם הפעלת מנוע הרכב. תפקידו המרכזי הוא להמיר אנרגיה מכאנית לאנרגיה חשמלית ובכך לספק טעינה חשמלית למצבר ומתח לרכיבים החשמליים השונים ברכב. ברגע הנעת הרכב האלטרנטור צריך להיות טעון ב-13.5V עד 14.2V. הטעינה משתנה כתלות בהפעלת רכיבים חשמליים שונים (מזגן, אורות, מגבים וכו’). במידה שלא קיבל מילוי, המצבר מתרוקן.
איך בודקים אלטרנטור?
בדיקת אלטרנטור כוללת בדיקת מתח טעינה ובדיקה תפוקת זרם מרבית:
בדיקת מתח טעינה: הניעו את הרכב כאשר רכיבים צורכי חשמל כבויים. על קוטבי המצבר חברו מד מתח. העלו סל”ד מנוע ל-2,000 סיבובים. על מתח הטעינה על השעון להיות כעת בין 13.8V ל-14.4V.
בדיקת תפוקת זרם מרבית: על כבל המצב הלבישו מד זרם השראתי (עדיף דיגיטלי); על קוטבי המצבר חברו מכשיר לבדיקת עומס. העלו סל”ד מנוע ל-2,000 סיבובים ותוכלו לראות על מד הזרם זרם טעינה יורד (עקב מתח מצבר נטען ועולה).
כעת, על-ידי לחיצה על מתג העומס של בודק המצבר, אתם מאלצים את האלטרנטור ליצור את מרב תפוקת הזרם האפשרית, בה ניתן להבחין על הצג. זרם מרבי אמור להיות על-פי נתוני היצרן או מעט פחות מכך. ההפרש בין נתוני יצרן לנתונים בפועל נובעים מאחר שהבדיקה מבוצעת, בדרך כלל, כאשר המנוע חם וישנה תצרוכת זרם מסוימת של משאבת הדלק החשמלית ומערכת ההצתה.
תקלות שעשויות להעיד על בעיה באלטרנאטור
- נורית טעינה נדלקת בלוח המחוונים. במצב זה אין טעינה; האלטרנטור אינו ממלא את המצבר. טעינה בוולטמטר תציג לרוב בסביבות 12V, שזהו למעשה מתח מצבר ולא מתח טעינה.
- רצועת אלטרנטור קרועה. ערב התייבשות ו/או שחיקה. ייתכן שהרצועה תיקרע. למניעת מצב כזה, יש לכלול בדיקה של הרצועה כחלק מטיפול ברכב.
- נורית טעינה אינה נדלקת. ייתכן קיום נתק באלטרנאטור, או אי הגעת זרם חשמלי לאלטרנטור. במצב זה יש להגיע לביקור אצל חשמלאי רכב מוסמך.
- טעינת יתר. האלטרנטור מעביר מתח חשמלי רב מדי למצבר. זהו מצב בלתי יציב המחייב הגעה דחופה למוסך.