מערכת הקירור צוברת פעמים רבות זיהומים שונים, לכלוכים וגופים זרים העלולים לגרום לנזק במערכת ואף לזיהומו של האוויר שמגיע אל תא הנוסעים. על מנת לשמור על תפקודה התקין ועל ניקיון האוויר שמגיע לתא, מומלץ לבצע שטיפה למערכת, שתנקה אותה מהלכלוך שהצטבר וגם תמנע סתימות ונזקים חמורים יותר. את השטיפה מומלץ לבצע מידי תקופה, בעת החלפת מדחס המזגן ברכב או בעת ביצוע תיקונים כלליים ברכב.
קיימות שתי שיטות שונות לשטיפת מערכת המיזוג. חשוב לדעת כי חלקים מסויימים במערכת אינם ברי שטיפה, ולכן יש להחליפם בחדשים בתום ביצוע השטיפה, כגון שסתומים, מצערת ופילטרים.
שני סוגי שטיפה
שטיפה באמצעות נוזל קירור ומכשיר שטיפה
שיטה זו נעשית בשילוב של שתי פונקציות: מכשיר השטיפה העומד מבצע שטיפה מהירה באמצעות נוזל קירור בשם R134a. ניתן לרכוש יחידה חיצונית ניידת או חלקי שטיפה לרכב. לאחר הפעלת המכשיר, מתמלאת מערכת מיזוג האוויר בנוזל קירור שמנקה אותה ולאחר מכן מבצע ואקום לסילוק הנוזלים. על מנת להשיג תוצאות משמעותיות יש לחזור על מהלך זה כ-3 פעמים.
יתרונות השיטה:
- בשיטה זו ניתן לבצע את השטיפה באופן עצמאי, ללא צורך בסיוע של איש מקצוע, ובכך לחסוך בעלויות.
- בשיטה זו ניתן להסיר גם חלקיקי לכלוך שומניים.
- שיטה זו מותאמת להוראות יצרני רכב רבים.
חסרונות:
- במצב של זיהום ממשך, האפקט אינו משמעותי די הצורך.
- יש צורך בהחלפת הפילטר במכשיר מידי זמן קבוע
שטיפה באמצעות נוזל שטיפה
בשיטה זו מתנקה מערכת המיזוג באמצעות נוזל ייעודי לשטיפת מערכת המיזוג, יחד עם אוויר דחוס. לאחר סיום השטיפה, מתבצע ייבוש למערכת באמצעות חנקן. בשיטה זו נחשבת לכימית אך חסכונית יותר מהשיטה הראשונה.
יתרונות השיטה:
- בשיטה זו מוסרים גם לכלוכים וחלקיקי שומן עקשניים.
- תוצאות הניקוי משמעותיות
חסרונות:
- בשיטה זו יש צורך לקבל את שירותיו של איש מקצוע.
אילו מזהמים מוסרים בעת השטיפה?
בשטיפת רכב ניתן להסיר חלקיקים ולכלוכים שנתפסו בשסתומים, בצינוריות, במעבה או במאייד. השטיפה מסירה בנוסף לחות שעלולה לגרום לנקבוביות בצינוריות או לקורוזיה ברכיבי המערכת, וכן לכלוכים שומניים שעלולים להיתפס באופן עקשני לדפנות הצינורות.