מדחס המזגן הוא אחד החלקים החשובים ביותר במערכת המיזוג ברכב. כל תקלה במדחס תשפיע בהכרח על תפקוד המזגן ובמקרים מסוימים תגרום למערכת להיות מושבתת מפעולה.
תקלות מדחס והגורמים להן
אז מהם הגורמים העיקריים לתקלות שמתרחשות במזגן? נעבור בקצרה על העיקריים שבהם:
- בלאי – האויב של רוב חלקי הרכב לאורך הזמן. כמו כל רכיב אחר במערכת, גם מדחס עשוי להגיע במועד כלשהו למצב של בלאי שמונע ממנו לתפקד כראוי. במצב כזה אין ברירה אלא להחליף את המדחס.
- היתפסות / התייבשות – כאשר מדחס המזגן לא נמצא בשימוש במשך זמן רב (כמו במשך חורף ארוך, לדוגמא) הוא עלול להתייבש וכתוצאה מכך “להיתפס” בעת הפעלת המערכת.
- קפיצי דיסק או גומיות דיסק שרופים – כתוצאה מחום קיצוני שנוצר בחיכוך בין הפולי לדיסק. המצב גורם לתקלה של שריפת אטם הציר במדחס או לדליפה ממנו בהמשך הזמן.
- בעיה בקונקטור המאוורר – המתחבר למדחס עלול לגרום לשריפת המדחס ברכב ולהוצאתו מכלל פעולה. במצב זה יש להחליף קונקטור לפני שפונים לרכישת מדחס חדש.
סימנים למדחס תקול כוללים רעשים בעת הפעלת המזגן או קולות “טרטור”, מצב שבו המזגן עובד ולא עובד לסירוגין – או לא עובד כלל, ובמקרים מסויימים עובד רק בעת נסיעת הרכב.
כיצד ניתן לבדוק את המדחס?
בשפה המקצועית יש מושג שנקרא “בדיקת לחצים” – בבדיקה זו ניתן להבין אודות פעולת המדחס והיכן במדחס קיימת בעיה אם ישנה.
את הבדיקה מבצע איש מקצוע מנוסה והמדחס נבדק בעת פעולתו: לחצים גבוהים יעידו בדרך כלל על סביבה בעייתית, כגון עודפי שמן במדחס, סתימה, בעיה בוונטה ועוד. לחצים חלשים יעידו על תקלה בתוך המדחס, כגון בוכנה פגועה או בעיה בצילינדרים. כאשר הלחץ נמצא בטווח הנורמה – לא קיימת בעיה במדחס.
מה עושים?
בכל מקרה של רעשים המגיעים מכיוון המדחס – אל תתעלמו והגיעו בהקדם לאבחון וטיפול. רעשים מכיוון המדחס יכולים להגיע כתוצאה מחיכוך בין רכיבים שעלול לגרום להתחממות ואף ריסוק של המדחס.
חשוב להגיע לטיפול בתקלה אצל מומחים בתחום המיזוג ברכב: עבודה לא איכותית תגבה מחירים גבוהים יותר בהמשך ולעיתים כתוצאה מחוסר הבנה או חוסר דיוק באבחנת הבעיה.