מסיבות רבות ניתן לומר שהמדחס הוא החלק החשוב ביותר במערכת המיזוג ברכב – הוא מהווה את לב המערכת והמניע העיקרי של פעולת המיזוג. לעובדה זו מודעים רוב האנשים, אך פחות מודעים לחלק החשוב במדחס שמאפשר את פעולתו: המצמד (קלאץ’).
המצמד הוא החלק שמעביר כוח ממנוע הרב אל גלגלת המדחס, כדי לאפשר פעולה זריזה של קירור תא הנוסעים. הקלאץ’ במדחס מאפשר בנוסף מאפשר את פעולת המיזוג מבלי להכביד מידי על המנוע (בלעדיו הרכב היה נדרש למאמץ עצום על מנת להפעיל את המזגן, מה שהיה פוגע באופן משמעותי בביצועיו), מונע בזבוז דלק וצריכת חשמל מופרזת מהרכב.
תקלות במצמד מדחס המזגן ברכב
אורך חייו של מצמד המזגן הוא בד”כ ארוך, ורוב בעלי הרכב לא יצטרכו לתקנו במהלך שנות השימוש ברכב. עם זאת, קיימים מצבים שונים שיכולים לגרום לכשל במצמד המזגן:
- שחיקה של חומר החיכוך במצמד בעקבות אבק, לחות, טמפרטורות גבוהות ועוד.
- שחיקה של מיסב אחד או יותר במצמד
- רצועות וסוגרים שלא הותקנו בצורה הנכונה (לעיתים בעקבות תיקונים קודמים במערכת)
הסימנים לבעיה במצמד המדחס יכולים להיות מגוונים: נורת בדוק מנוע שנדלקת, נורת AC מהבהבת בעת הפעלת המיזוג ברכב, מדחס שממשיך לפעול לאחר כיבוי המזגן, צליל צורם מכיוון גלגלת המדחס עם הפעלת הרכב, בעיה בפעולת המזגן גם לאר שהופעל ועוד.
חשוב לא לזנוח את הבעיה ולתקן בהקדם. אי תיקון המצמד בזמן עלול לגרום נזקים נוספים במערכת המיזוג. אם אין באפשרותכם להגיע למוסך בזמן הקרוב, הקפידו לא להפעיל את המיזוג ובמקום זאת לפתוח את חלונות הרכב.
כיצד מתבצעת החלפת המצמד?
החלפה עצמאית מומלצת רק למי שמיומן במערכת ויודע לעשות זאת היטב. ראשית כל צריך לאבחן את מקור התקלה והאם מדובר בתקלה באחד מחלקי הקלאץ’ שניתן להחליפם או אם יש צורך להחליף את כל הקלאץ’ כשהקיט שלו כולל סליל, פולי, מיסב ולוחית. או מנגד אם מדובר בתקלה מורכבת יותר שדורשת פירוק של מדחס המזגן ובמקרים האלו החלפה של מדחס המזגן תהיה עקב המורכבות הגדולה יותר של העבודה.
ככלל, כדאי לפנות לאנשי מקצוע בתחום – העבודה מורכבת מכפי שנדמה וטעות בתהליך יכולה לגרום נזק למערכת החשמל ברכב או למערכת המיזוג. אנו ב-ACForCars מומחים בפתרון תקלות מיזוג אוויר ברכב בכלל ובתיקון מדחסים בפרט. אנו נדאג לאבחן את התקלה באופן מדויק ולהעניק לכם את הטיפול היעיל והמשתלם ביותר.